niedziela, 1 listopada 2015

Wszystkie drogi prowadzą do książek.

Witajcie, po dłuższym czasie nieobecności :) Jest weekend, mam trochę czasu, więc przysiadłam do bloga. Dzisiaj będzie trochę inaczej bo o książkach. Gdy choroba spada z nieba, często mamy pustkę w głowie, nie wiemy jak działać żeby zmieniło się na lepsze. Odruchowo sięgamy po komputer i w czeluściach internetu szukamy wiadomości na dany temat. Jednakże internet, internetem; ja osobiście wolę zdobywać wiedzę  z książek w tradycyjnej, papierowej formie. W dzisiejszym poście opiszę dwie książki, które pomogły mi zaprzyjaźnić się i poczuć więź z dietą bezglutenową. Jest to książka Weroniki Madejskiej, blogerki kulinarnej pt.: " Bez glutenu Bez wyrzeczeń", oraz książka napisana przez dziennikarkę i osobowość telewizyjną Agatę Młynarską pt.: "Pyszna zmiana, czyli moje życie bez glutenu". Być może ten post ułatwi Wam decyzję, którą kupić, bo książek na temat jest naprawdę sporo. Życzę miłej lektury.



Weronika Madejska, "Bez glutenu, Bez wyrzeczeń"

Pierwsza z książek, którą chcę Wam przybliżyć, zawiera bardzo dużo przepisów. Na początku autorka zamieszcza swoją historię przejścia na dietę, opisuje wewnętrzną walkę z samą sobą. Dalszy ciąg książki stanowią rozmaite przepisy bezglutenowo-bezmleczno-wegetariańskie. Są one podzielone na kilka bloków tematycznych, które mają za zadanie ułatwić czytelnikowi odnalezienie się w tym środowisku. Bloki są następujące: chleb, śniadania, obiady, kolacje, słodkie, torty. Obok dokładnie opisanych procedur wykonywania dań, przy każdym z nich jest zdjęcie jak powinno finalnie wyglądać. Zdjęcia zachęcają do zjedzenia potrawy. Przepisy są raczej proste do wykonania. Zamieszczony w książce przepis na Spring Rollsy przetestowałam sama, modyfikując go nieco, tak aby znalazł się tam kurczak. Wyszło pysznie :) na końcu książki są zamieszczone podziękowania od czytelników bloga. Książkę można łatwo dostać w księgarniach Empik, kosztuje około 40zł.

Agata Młynarska, "Pyszna zmiana, czyli moje życie bez glutenu"

Ta pozycja różni się od poprzedniej, Książka jest bardziej życiowa, zawiera fakty z prywatnego życia gwiazdy, takie jak choćby pobyt w szpitalu i związane z nim przemyślenia. Napisana została we współpracy ze specjalistami w swoich dziedzinach: z prof. Grażyną Rydzewską, specjalistą gastroenterologiem, dietetyczką Agnieszką Pęksą, oraz kucharką Ewą Olejniczak.  Książka opisuje drogę , przez jaką musiała przejść Agata Młynarska, aby stwierdzili u niej celiakię, zawiera dokładnie wytłumaczone terminy medyczne. Pani dietetyk opracowała przykładowe jadłospisy, które pomogą przy ciężkich początkach  dietą, wtedy gdy nie za bardzo wiadomo co z czym zjeść. Są obecne również przepisy na różne dania. Książka jest pełna zdjęć aktorki np. ze szpitala, dzięki temu czytelnik może poczuć, że ktoś znany również to przeżywa i poczuć więź z autorką. W książce znajdziemy adres kliniki, w której diagnozowana była Pani Agata. To może nakierować odbiorcę na właściwą drogą i podpowiedzieć gdzie znaleźć specjalistę. Książka nieco droższa, możemy ją zastać w każdej, większej księgarni.

Obie pozycje są rekomendowane przez Polskie Stowarzyszenie Osób z Celiakią i na Diecie Bezglutenowej.


2 komentarze:

  1. Ciekawe książki, celiaki co prawda nie mam, ale mam Hashimoto i też staram się ograniczać spożycie glutenu

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja jestem w trakcie diagnostyki w kierunku celiakii. Przede mną trzecia z kolei gastroskopia i kolonoskopia.

    OdpowiedzUsuń